maanantai 23. syyskuuta 2013

gif kuvat

Minulta kyseltiin yhtenä päivänä että teenkö itse kaikki gif-kuvat tänne vai mitä häh? Ja jos teen itse niin miten?

Siis mikä on gif? Se on niitä jänniä kuvia jotka liikkuu kuten:


En ole tehnyt kaikkia niitä gif-kuvia mitä täältä löytyy, koska olen törkeästi googlea käyttänyt hyväkseni. Sen takia on myös vaikea löytää tekijä (itse laitan alareunaan tumblr-osoitteeni nykyään, jotta löytyy jotain kautta tekijä, kuten yläpuolella olevassa (jossa on typo)). Lahopäänä unohdan mainita jos kuvat on muualta kuin omasta kamerasta (en yritä ottaa kunniaa).

tämä ei ole minun tekemäni

Miksi gif? Miksi ei vaan kuvia? Olen jostain kumman syystä tykästynyt näihin. Jotkut vihaa näitä, koska on ärsyttäviä. Mä tykkään pienestä liikkeestä kuvassa, koska tuo lisää mielenkiintoa.


Miten näitä sitten teen, jos nyt kerran itse näitä olen tehnyt? Etsin ensin sen pätkän mistä haluan gifin tehdä ja lataan sen koneelleni. Sitten käytän niinkin hienoa ohjelmaa kuin Windows movie maker. Siitä sitten pätkäsen sen pätkän minkä haluan. Se on noin 2-5 sekunttia per kuva. Tallennan pätkän mp4 muotoon ja vaihdan ohjelmaa. Sain taisteluiden kautta ladattua GIMP-ohjelmaan GAP lisäosan, jolla voi muokata myös videoita. Siellä sitten taiteilen ja vola, minulla on gif-muotoinen kuva.


Gif-kuvan voi tehdä ihan mistä vaan videosta. Itse tein Aatun (siskon koira) ja minun tempusta myös sellaisen. Olen kyllä vielä aika aloittelija, joten en voi mitään ihmeellisiä neuvoja antaa. Mutta yritän nyt kovasti muistaa merkinnän laittaa jos kuva ei ole minun tekemäni. Niitä on täällä jo kasa, ja olen laiska enkä jaksa alkaa niitä merkkailemaan jälkikäteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti